Lumina albastră şi monitoarele – pericol pentru sănătate

În ultima vreme au fost publicate tot mai multe studii care arată că utilizarea diverselor dispozitive electronice cu afişaj luminos (televizoare, laptopuri, calculatoare, telefoane, tablete, jocuri video, GPS etc.) ne poate afecta grav sănătatea. Nu doar sănătatea ochilor, ci chiar sănătatea întregului organism.
Aceste efecte negative sunt cu atât mai intense cu cât durata de utilizare a acestor dispozitive este mai îndelungată. De asemenea utilizarea lor seara înainte de culcare agravează şi mai mult aceste efecte negative.

Care este explicaţia?

Cauza acestei influenţe negative e lumina albastră emisă de aceste dispozitive.
Cu toţii ne mai aducem (probabil) aminte de la orele de fizică de structura spectrală a lumini albe emise de Soare, acel ROGVAIV: Roşu, Orange, Galben, Verde, Albastru, Indigo, Violet. Cu alte cuvinte lumina solară e compusă din toate aceste nuanţe.
Toate ecranele luminoase de care vorbeam mai sus au în interiorul lor o sursă de lumină albă care şi ea e compusă din nuanţele de mai sus.
Pentru ca aceste dispozitive să afişeze imagini cu un contrast mare şi să fie vizibile şi în lumina Soarelui folosesc mai multă lumină albastră, în special din partea superioară a benzii albastre a spectrului luminos, pentru a genera lumina albă. Cu alte cuvinte, deşi ochiul nostru percepe lumina acestor dispozitive ca fiind albă, ea are o cu totul altă componenţă spectrală decât lumina Soarelui.
Ori tocmai aceasta este problema!
Ochiul nostru nu este pregătit pentru a primi această cantitate mare de lumină albastră. Din această cauză ochiul este supus unui stres care duce în timp la ochi obosiţi, ochi roşii, cataractă (pierderea transparenţei cristalinului), degenerescenţă maculară (degenerarea maculei – o zonă din retină conţinând aproape exclusiv celule cu conuri) ceea ce face ca vederea centrală să fie înceţoşată sau cu pete negre, dureri de cap etc.
Un alt efect grav al acestei lumini albastre este reducerea drastică a cantităţii de melatonină produsă ce corp.

Ce este melatonina şi de ce este atât de importantă pentru sănătate?

Melatonina, care mai este numită şi hormonul tinereţii, este un hormon produs de glanda pineală din creier şi are un rol important în calitatea somnului şi reglarea ritmurilor zi-noapte ale organismului.
Cantitatea de melatonină produsă de corp este dependentă de cantitatea de lumină primită de ochi astfel: în momentul în care începe să se însereze, şi cantitatea de lumină primită de ochi scade, glanda pineală începe să producă tot mai multă melatonină, ceea ce are ca efect inducerea unei stări de relaxare şi reducerea ritmului de funcţionare al organelor interne până apare somnul. În momentul în care Soarele răsare cantitatea de lumină ajunsă pe retină creşte, iar cantitatea de melatonină produsă de glanda pineală scade, ceea ce are ca efect efect reintrarea organismului în stare de veghe. Cantitatea maximă de melatonină este generată de corp atunci când ne aflăm în întuneric complet, tocmai de aceea este recomandat să dormim în întuneric complet.
Reducerea cantităţii de melatonină generată de corp are ca efect imediat un somn insuficient şi superficial, iar pe termen lung oboseală cronică fără un motiv aparent, stres, migrene, îmbătrânire prematură şi evident predispoziţie la tot felul de boli.
Există multe studii medicale care arată o legătură clară între nivelul scăzut de melatonină produsă de corp şi dereglări ale tensiunii arteriale; dereglări ale nivelului de glucoză din sânge; incidenţa crescută a cancerului de sâni, a cancerului ovarian şi a cancerului de prostată; obezitate; depresii.
În schimb un nivel optim al melatoninei în corp produce o stare de bine în întregul organism, inclusiv la nivel psihic şi sufletesc.
De asemenea melatonina are şi un puternic rol antioxidant şi de purificare a organismului.

Ce legătură are melatonina cu calculatorul şi telefonul meu?

Ei bine, s-a constatat că producţia de melatonină este inhibată de lumina albastră cu lungimea de undă între 446 şi 477 de nanometri, adică exact lumina albastră emisă cu generozitate de ecranele dispozitivelor din ziua de azi. Această reducere a producţiei de melatonină menţinându-se pe toată durata somnului.
Folosind dispozitive cu astfel de ecrane înainte de culcare obţinem un somn superficial şi neodihnitor, iar ca bonus toate efectele neplăcute de care vorbeam mai sus.

Un rău nu vine niciodată singur: pâlpâitul ecranului!

Pentru a produce echipamente cu preţ mic fabricanţii folosesc uneori tehnologii care, în timp, ne afectează sănătatea. Acesta este cazul şi cu pâlpâirea ecranului.
Pentru a controla intensitatea luminii emisă de ecran producătorii folosesc nişte LED-uri care pâlpâie: cu cât distanţa dintre două pâlpâiri (timpul cât LED-ul e stins) e mai mică, cu atât ecranul e mai luminos; cu cât această distanţă e mai mare cu atât ecranul e mai întunecat.
Bineînţeles că la nivelul creierului noi percepem lumina ecranului ca fiind continuă, însă acest pâlpâit ne oboseşte foarte mult ochii, mai ales la luminozităţi mici ale ecranului, când distanţa dintre 2 pâlpâiri e mai mare.
Evidentă că există şi varianta reglării intensităţii luminii ecranului reglând intensitatea curentului de alimentare a LED-urilor, dar aceasta e un pic mai scumpă.

Cum ne putem proteja?

Aici vom analiza două aspecte:

  1. Am deja un laptop, monitor etc. Cum mă pot proteja?
    • Instalaţi programul f.lux® care vă permite să reglaţi nivelul luminii albastre emise de monitorul dumneavoastră şi să varieze automat acest nivel în funcţie de ora din zi.
      Acest program e disponibil atât pentru Windows, cât şi pentru Linux, Mac, iPhone, iPad.
      Bineînţeles că aspectul general al ecranului se va modifica de parcă ar fi privit în lumina unui apus de Soare, dar consider că sănătatea e mai importantă decât acest aspect. De asemenea efectul de „ghosting“, în momentul în care se derulează ceva, e mai vizibil.
      Dacă vreţi să vedeţi nişte poze sau un film puteţi dezactiva temporar acest program pentru a vă bucura de calitatea culorilor.
    • Nu mai folosiţi calculatorul sau smartphone-ul cu 1-2 ore înainte de culcare.
    • Nu mai pierdeţi timp inutil în faţa calculatorului/smartphone-ului/televizorului. Mai bine faceţi sport, vă plimbaţi în aer liber sau citiţi o carte (de hârtie, bineînţeles).
    • Păstraţi o distanţă suficientă faţă de ecranul dispozitivului. Cu cât îl priviţi mai de aproape cu atât mai rău.
    • Puteţi folosi ochelari portocalii, sau filtre pentru ecran, dar mie mi se par cam incomode şi scumpe aceste soluţii. Mi se pare aberant să dau pe o bucată de plastic cât pe o jumătate de monitor.
    • Cei care poartă ochelari pot opta pentru un strat de protecţie suplimentar pe lentile. Întrebaţi-vă oftalmologul de acest aspect.
  2. Vreau să-mi cumpăr un laptop, monitor etc. Cum îl aleg?
    • O să revin foarte curând cu un articol mai amplu pe această temă, iar până atunci vă recomand să căutaţi monitoare cu caracteristici ca „(ultra) low blue light“, pentru monitoare cu emisie redusă de lumină albastră şi „flicker free“ pentru monitoare fără pâlpâit.

Încheiere

Iniţial am început să scriu un articol despre „cum să-mi aleg monitorul“ şi credeam că aceste aspecte legate de lumina albastră şi pâlpâit le rezolv în 10 minute şi trei paragrafe, dar mi-am dat repede seama că ceea ce eu ştiam era doar vârful aisbergului, aşa că m-am pus pe treabă şi am scris acest articol care mi-a luat două zile de lucru ca să-l termin.
Pe măsură ce mă documentam am înţeles de ce monitorul meu cu LED, de care eram foarte mândru când mi l-am cumpărat, fiind printre primele modele cu LED, îmi oboseşte ochii mai mult decât anticele monitoare CRT pe care le-am folosit mai mult de 20 de ani.
După ce am aflat de programul f.lux®, deşi eram foarte sceptic, l-am instalat şi acum, după numai 24 de ore, ochii mei îmi mulţumesc, iar dacă îl dezactivez protestează imediat.
Aşa că vă recomand şi dumneavoastră să-l testaţi.

Dacă am omis ceva vă rog să-mi lăsaţi un comentariu şi voi urmări să completez articolul.
Iar dacă v-a plăcut acest articol distribuiţi-l şi recomandaţi-l la cât mai mulţi prieteni. Sigur vă vor fi recunoscători.

Sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *