Google încurajează utilizarea energiei solare

Deocamdată doar în SUA. Dar cum Google e o companie globală să sperăm că în curând va ajunge şi pe la noi.

Google Project Sunroof e un proiect lansat de Google în 2015 pentru a ajuta pe oricine are o casă (deocamdată doar în Statele Unite) să afle:

  • cât de însorit e acoperişul casei sale,
  • câtă energie ar putea produce, dacă şi-ar pune panouri fotovoltaice pe acoperiş,
  • cu cât i-ar scădea factura la electricitate,
  • care sunt paşii de urmat, dacă vrea să-şi pună panouri solare pe acoperiş,
  • care e cea mai a apropiată firmă care l-ar putea ajuta.

De curând Google Project Sunroof a mai primit o facilitate: arată ce vecini şi-au montat deja captatoare solare.

Dar să le luăm pe rând:

Câtă energie solară captează acoperişurile din localitatea ta

Mai întâi intri pe pagina web a proiectului şi introduci numele localităţii.  Pentru exemplificare am ales la întâmplare un cartier din Los Angeles, California.

Apăsând pe Sunlight on rooftops vedem acoperişurile caselor colorate în funcţie de cantitatea de lumină solară primită, de la alb-galben (iluminare intensă) la violet (umbră). Vezi foto 1.

Google şi energia solară
Foto 1

Dacă derulăm în jos mai aflăm că dacă toate acoperişurile din Los Angeles ar fi acoperite cu panouri fotovoltaice, acestea ar avea o capacitate instalată de 9,8 GW (spre comparaţie centrala nucleară de la Fukushima avea doar 4.4GW), ar produce 14,8 milioane de MWh/an şi ar reduce emisiile de dioxid de carbon cu 4 milioane de tone. Tot aici mai aflăm că aceasta e echivalent cu emisiile a 815000 de automobile timp de un an sau cu efectul a 103 milioane de pomi timp de 10 ani.

Impresionant… şi totuşi acoperişurile se coc degeaba la Soare.

Mai aflăm de asemenea că fiecare acoperiş din Los Angeles are un potenţial mediu de 7,8kW şi ar putea produce în medie cam 11700KWh/an. Aceasta ar acoperi nu numai necesităţile acelei gospodării, ci şi încărcarea bateriilor unui automobil electric, în caz că acesta există. Sau, de ce nu, energia în surplus ar putea fi „exportată“ contra cost în reţeaua electrică.

Dacă apăsăm butonul Median household income aflăm care e venitul mediu, din energie solară, al unei gospodării în funcţie de zona în care se află.Vezi foto 2.

Google Sunroof - potenţial financiar mediu
Foto 2

Hm!!!… Minim 25000$/an fără să facă nimic şi încă nu şi-au montat toţi panouri fotovoltaice???

Haideţi să vedem cum ar fi la noi:

11700KWh x 0,47lei/KWh = 5499 lei pe an.

E ceva! E drept cifrele reale o să difere puţin pentru că intensitatea luminii solare diferă între România şi California, dar oricum ar trebui să ne pună pe gânduri.

Bine, bine… dar casa mea ce potenţial are?

Vă întrebaţi probabil „Dar casa mea ce potenţial are?“. E foarte simplu: clic pe lupa din stânga, apoi introduceţi adresa exactă. Dacă indicatorul nu e plasat corect trageţi-l cu mouse-ul pe clădirea dorită şi veţi afla numărul mediu de ore cu soare dintr-un an pentru acea casă, suprafaţa utilă pe care se pot pune panouri solare şi venitul mediu anual estimat.

Ce vecin şi-a montat panouri solare?

Acum am aflat că de curând Google a introdus o facilitate nouă: poţi vedea ce vecini şi-au instalat panouri solare pe acoperiş.

Dacă dai clic pe Existing solar arrays (Foto 3) toate casele care au instalate panouri fotovoltaice pe acoperiş sunt marcate cu o bulină roşie.

Google Sunroof - case cu panouri solare pe acoperiş
Foto 3

Probabil vă întrebaţi la ce foloseşte această nouă facilitate? Pe scurt înseamnă folosirea puterii exemplului personal pentru a stimula instalarea panourilor solare.

Ceva de genul „Vasilescu şi-a montat panouri solare pe casă şi zice că merită, ia să-mi pun şi eu“.

Nu e o glumă! Experţii în marketing de la Google au constatat că motivul principal care îi determină pe majoritatea oamenilor să-şi instaleze panouri solare pe acoperiş nu are (mai) nimic de a face cu convingerile lor, cu vârsta, cu mărimea contului din bancă sau cu altceva. Pur şi simplu majoritatea îşi pun panouri solare pentru că au văzut că şi vecinul are şi e bine.

O lecţie care ţine nu atât de marketing, ci mai mult de puterea exemplului personal pe care ar trebui să o înveţe fiecare ecologist, de fapt de fiecare om care e preocupat ca această lume să devină o lume mai bună.

Până atunci eu aştept cu nerăbdare momentul în care Google Project Sunroof va ajunge şi în România.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *