Cum să fi eco la volan

Cum să fi eco la volan

Ponturi pentru condus ecologic şi reducerea consumului de benzină şi motorină

O conduită ecologică la volan poate avea un impact deosebit atât asupra mediului înconjurător cât şi asupra bugetului personal. Mai mult a fi eco la volan reduce numărul de accidente rutiere, crescând siguranţa în trafic.

De aceea am realizat aici o listă cât mai cuprinzătoare cu metode de a fi cât mai eco la volan. Cu cât aplicăm mai multe dintre măsurile din lista de mai jos, cu atât mai bine. Chiar dacă unele dintre ele vi se vor părea dificile, după scurt timp vă vor intra în reflex şi o să vi se pară foarte uşor de aplicat.

Aplicând aceste metode puteţi obţine o economie de combustibil peste 30% comparativ cu condusul sportiv.

Haideţi acum să vedem ce putem face pentru a fi eco la volan:

  • Acceleraţi lin şi frânaţi lin. Aceasta este poate cea mai importantă regulă de comportament ecologic la volan. Cu cât acceleraţi mai puternic cu atât mai mare va fi consumul de carburant.
    Cei care au computer de bord care le indică consumul instantaneu pot vedea că atunci când accelerează puternic consumul instantaneu ajunge şi la 23-30 l/100km.
    Cu alte cuvinte dacă sunteţi campion la condusul în stil sportiv, tot atât de campion veţi fi şi la proba „aruncatul banilor pe combustibil“.
    Mai mult, aşa-zisul stil sportiv de a şofa, uzează mai intens şi motorul şi cauciucurile şi predispune la accidente.
    Reducerea uzurii anvelopelor are ca efect şi reducerea numărului de particule de microplastic în mediul încojurător.
  • Circulaţi cu viteză cât mai constantă. Cel mai mare consum de combustibil se face când accelerăm, de aceea e bine să conducem cât mai constant. Dacă maşina e dotată cu pilot automat (cruise control) folosiţi-l cât mai des, e cea mai comodă şi mai sigură modalitate de a conduce cu viteză constantă.
  • Acolo unde este posibil circulaţi cu viteza economică. La cele mai multe maşini consumul minim de combustibil se obţine circulând cu viteză constantă la 90 km/h.
  • Schimbaţi treptele de viteză cât mai repede, astfel încât să ajungeţi în timpul cel mai scurt la treapta de viteză optimă pentru acea porţiune de drum.
    Ca exemplu, dacă maşina dumneavoastră poate fi trecută din viteza a doua în a treia la 2500rpm, atunci schimbaţi viteza la 2500rpm, nu la 3000rpm.
  • Circulaţi cu maşina în trepte de viteză cât mai mari. Dacă, de exemplu, maşina dumneavoastră „se simte bine“ (adică nu trepidează) pe o porţiune de drum în viteza a patra, atunci circulaţi cu viteza a patra, nu cu viteza doua sau a treia şi nici cu a cincea. Nu are rost să supra-turaţi motorul şi nici să-l sub-turaţi. Ambele situaţii influenţează negativ atât consumul de combustibil, cât şi fiabilitatea motorului.
  • Cunoaşteţi-vă cât mai bine maşina. Lăsaţi ce spun alţi şi experimentaţi. S-ar putea ca maşina dumneavoastră să se simtă bine în sarcină şi la 1200rpm, pe când altele încep să trepideze sub 2000rpm. Urmăriţi să ţineţi motorul cât mai aproape de turaţia minimă, dar nu coborâţi sub ea.
  • Păstraţi distanţă suficientă faţă de maşina din faţa voastră, veţi avea timp să anticipaţi traficul şi veţi fi scutit de frâne bruşte şi dese şi implicit de accelerările aferente. Veţi conduce mai puţin stresat, iar pasagerii dumneavoastră se vor simţi mai confortabili.
  • Lăsaţi obiectele inutile acasă, nu le plimbaţi cu maşina. Pentru fiecare kilogram în plus, la accelerare se consumă mai mult combustibil. Acest lucru e mai puţin important la drum întins unde accelerăm mai rar, dar se simte mai intens în oraş unde suntem obligaţi să oprim şi să accelerăm des.
  • Montaţi portbagajul suplimentar de pe automobil doar când aveţi nevoie de el. Cunosc persoane care spun că doar portbagajul gol, lăsat pe maşină, le ridică consumul cu 1l/100km.
  • Folosiţi portbagaje de formă aerodinamică. Dacă aveţi des nevoie de un portbagaj suplimentar folosiţi acele portbagaje închise şi aerodinamice, care au o rezistenţă de înaintare mai mică decât o simplă cutie plasată pe plafonul maşinii şi în plus vă protejează şi bagajele mult mai bine.
  • Nu montaţi faruri şi spoilere suplimentare. E adevărat că uneori maşina arată mai bine, dar aerodinamica maşinii e afectată şi implicit creşte consumul de benzină sau motorină, mai ales la viteze mari.
  • Anticipaţi situaţiile din trafic şi profitaţi de ele. Dacă semaforul de care vă apropiaţi tocmai a trecut pe roşu sau vă apropiaţi de o intersecţie unde schimbaţi direcţia, scoateţi din viteză şi lăsaţi maşina să „curgă“, nu are rost să staţi cu piciorul pe acceleraţie până lângă semafor şi acolo să puneţi frână. O să fiţi uimiţi uneori câte sute de metri puteţi parcurge uneori cu motorul la ralanti, iar consumul va scădea corespunzător.
    De asemenea, dacă semaforul stă pe roşu mai mult de un minut opriţi motorul.
  • Folosiţi frâna de motor ori de câte ori aveţi ocazia (ex. coborât panta), dar fără a supra-tura motorul. La motoarele cu injecţie şi calculator de bord aveţi avantajul că atunci când folosiţi frâna de motor calculatorul „taie“ alimentarea, deci veţi avea consum de zero l/100km.
  • Dacă automobilul dumneavoastră e dotat cu sistem start-stop profitaţi cât mai mult de avantajele lui.
  • Folosiţi climatizarea doar când e absolut necesar şi doar la viteze mari. La viteze mici e de preferat să deschideţi geamurile.
  • În cazul în care folosiţi climatizarea reglaţi temperatura din interior la o diferenţă de maxim 6°C faţă de temperatura exterioară.
  • Planificaţi-vă traseul şi evitaţi drumurile scurte cu maşina mai ales iarna. Deoarece motorul consumă mai mult până ajunge la temperatura optimă de funcţionare, e bine ca la o ieşire în oraş să rezolvaţi mai multe sarcini. Economia de timp şi combustibil va fi evidentă.
    De asemenea, dacă e posibil, planificaţi-vă traseul astfel încât să faceţi cât mai puţine viraje la stânga. În felul acesta pierdeţi mai puţin timp cu acordarea priorităţii de dreapta. Procedând în acest mod, firma de curierat UPS a economisit 38 de milioane de litri de benzină doar anul 2004 şi a crescut numărul de colete livrate de un un curier, chiar dacă acesta parcurgea mai mulţi kilometri.
  • Testaţi traseele pe care circulaţi de obicei şi verificaţi pe care din ele ajungeţi mai repede şi mai uşor la destinaţie. S-ar putea ca un drum mai scurt ca distanţă să fie mai „lung“ ca şi combustibil, dacă staţi de trei ori la un semafor. Ca regulă generală: cu cât sunt mai puţine intersecţii, semafoare şi treceri de pietoni, cu atât mai bine.
  • Evitaţi zonele foarte circulate sau cu zone de lucrări şi alegeţi trasee cu circulaţie mai fluentă.
  • Mişcaţi de volan doar când e absolut nevoie, iar la mersul în linie dreaptă ţineţi-l în poziţia de repaus. Mişcatul inutil de volan măreşte consumul de combustibil deoarece pune în sarcină sistemul de servo direcţie.
    Ştiu că sună ciudat acest sfat, dar sunt şoferi care tot timpul mişcă uşor de volan, deşi nu există nici un motiv, iar instructorul meu îmi spunea că sunt şoferi la care le este greu să meargă în linie dreaptă, însă totul ţine de antrenament.
  • Nu ţineţi farurile aprinse decât dacă e absolut necesar. Orice consum de curent înseamnă şi consum de combustibil.
    Am întâlnit şoferi care spun că farurile nu măresc consumul de combustibil pentru că se alimentează din baterie. Dar bateria de unde se încărcă? Din eter?
  • Menţinerea tuturor ansamblurilor maşinii în bună stare de funcţionare are şi ea un efect important în reducerea consumului de combustibil. Astfel:
    • Anvelopele trebuie să fie umflate corect. O presiune mai mică în anvelope înseamnă rezistenţă mai mare la înaintare şi implicit consum mai mare de benzină sau motorină.
    • Pe cât posibil folosiţi cauciucuri cu rezistenţă mică la înaintare.
    • Permutaţi anvelopele între ele la 10.000 km. Respectiv pe cele din faţă le puneţi pe spate şi invers respectând sensul de rotaţie.
      Deoarece toate maşinile din ziua de azi au motorul pe faţă, înseamnă că maşina apasă mai tare pe axa din faţă decât pe cea din spate, iar aceasta produce o uzură mai mare la roţile din faţă.
      Permutând cauciucurile din faţă cu cele din spate le va mări durata de viaţă uzându-le mai uniform.
      Atenţie totuşi: nu puneţi pe faţă cauciucuri slabe, o explozie la roata din faţă e mult mai periculoasă decât una de pe spate.
    • Filtrele să fie curate. Mai ales cel de aer de la motor. Dacă acesta e înfundat, motorul trage mai greu aerul şi primeşte mai puţin oxigen, drept urmare motorul nu mai are aceeaşi putere şi e nevoie să accelerăm mai tare, deci să consumăm mai mult combustibil. Lucru valabil şi pentru filtru de combustibil.
    • Geometria roţilor (unghiurile) trebuie să fie reglate corect. În caz contrar rezistenţa la înaintare e mai mare, cauciucurile se uzează mai repede, iar consumul maşinii creşte.
      Există două indicii care vă arată că unghiurile roţilor de la maşina dumneavoastră nu sunt reglare corect. Primul indiciu e faptul că vă scârţâie cauciucurile când luaţi viraje chiar cu viteză mică, iar al doilea faptul că volanul „trage“ spre stânga sau spre dreapta. Atenţie însă, volanul poate „trage“ într-o parte şi dacă pe roţile din faţă nu aveţi aceeaşi presiune în pneuri. Deci verificaţi mai întâi presiunea din pneuri.
    • Frânele să fie în bună stare de funcţionare. Din când în când, după un drum mai lung, puneţi mâna pe genţile roţilor. Dacă una e mai caldă decât celelalte înseamnă că acolo există o frecare care măreşte viteza de înaintare şi implicit consumul de combustibil şi ar fi bine să mergeţi la mecanic.
  • CIP Tuning pentru economie de combustibil. Există firme specializate care modifică setările din calculatoru de injecţie al motorului (ECU) astfel încât se poate obţine o economie de combustibil de până la 15%, dar maşina dumneavoastră nu va mai fi aşa sprintenă ca înainte. De asemenea tot prin CIP tuning se poate introduce o limitare de viteză, care şi ea poate aduce economii substanţiale de combustibil, mai ales dacă e maşină de firmă şi nu şoferul e cel care cumpără benzina.
  • Pastilele şi magneţii minune. UITAŢI DE EI. Dacă încă nu sunteţi convinşi de INeficienţa lor citiţi aici.
  • Produsele METABOND®. Acestea sunt produse (vaseline şi aditivi pentru ulei) care au ca efect reducerea frecării cu 60%, aduc o economie de combustibil de 5-15%, reduc noxele şi prelungesc durata de viaţă a motorului.
    Deoarece aici ar fi mult mai mult de zis o să le prezint mai detaliat într-un articol viitor. Deocamdată vă spun doar atât: dacă un mecanic vă spune că Metabond-ul dăunează maşinii dumneavoastră, căutaţi urgent al mecanic. Metabond-ul afectează grav doar buzunarul mecanicului.

Mult succes în a fi cât mai eco la volan, iat dacă mai şti şi alte metode de a reduce consumul de benzină şi motorină lasă un comentariu ca să poată beneficia cât mai mulţi de aceste informaţii.

Sursa foto: Fotolia.com

2 comentarii la “Cum să fi eco la volan

  1. Totul bine pe acest site însă mă doare creierul când văd că scrie greșit gramatical „FI Eco” în loc de ” FII Eco”…oare chiar nu te-ai prins că e greșit? Sau cine a corectat ce ai scris, nu a observat? Ori e o noua regulă gramaticală și am rămas eu în urmă?
    Numai bine.

    1. De mult tot vreau să scriu un articol să explic acest lucru.
      Până atunci:
      – Ştiu că Academia Română spune că se scrie cu 2 de „i“.
      – Dar mai ştiu că tot Academia Română spune că româna e limbă fonetică, adică ce scriem aia pronunţăm.
      Acum te rog urmăreşte cum pronunţi când îndemni pe cineva: „Fi curajos” sau „Fii curajos”.
      Mă tot întreb cum s-a ajuns, istoric vorbind, la acest mod de a scrie. Mă îndoiesc că bunicii noştri cântau „i“-ul acela când îndemnau pe cineva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *